Utolsó kommentek

Bakker-blog®

Minden ami mindenkit hergel, de nem beszél róla. Vagy nem hergel senkit, de beszélne róla. Vagy beszél róla, de minek? Egy blog, ami odamond, fikáz, lehúz, mindezt persze segítő szándékkal.

Honnan vagy?

Volánbusz tender és a kibaszott nagy magyar valóság

2010.03.22. 22:52 FésüMiska

Megosztás

Aki figyelemmel kíséri a sajtót tudja, tenderezik a Volánbusz. Szeretne régi, javarészt Ikarusokból álló flottáját lecserélni. De mire?

Ahogy már megszokhattuk, ilyen esetben hazánkban is egy közbeszerzési eljárást kell lefolytatni. Bizonyára emlékszik minenki a híres motorvonat tenderre...
A 60 db autóbusz beszerzése nem kis összegű tranzakció, ráadásul ebben az esetben is részben közpénzről van szó, tehát nem mindegy hogy hová kerül az adófizetők pénze.

A tenderen több gyártó is megmérettette magát, köztük az Alfabusz Kft, aki Székesfehérváron a volt Ikarus gyár területén készít Volvo alvázra autóbuszokat. Tehát ki lehet jelenteni, hogy magyar gyártó, magyar munkaerővel, sok magyar beszállítóval. Legnagyobb rivális a kínai gyártó King Long márkájú járműveivel. Aki nem ismerné, ez az a gyártó aki már szállított a Volánbusz alvállalkozóknak, és ezek azok a buszok, amiken a téli gyakran mínusz előjelű belső hőmérsékletet az utazás idejére történő pokróc osztással próbálták áthidalni. Tehát jól bevált kínai minőségről beszélünk.

Ahogy az történni is szokott a hazai gyár termékét kizárták, függetenül attól, hogy mintegy 15%-al olcsóbban kínálta a vélhetően jobb minőségű hazai gyártású buszait. De hát ebben az országban ha még néhány milliárd elfolyik valamerre az ugye nem olyan nagy gond.

A Közbeszerzési Döntőbizottság (KD) visszahelyezte az Alfát a tenderbe, akit megint kizárt a Volánbusz. Mi lehet az az indok, ami arra készteti a szolgáltató céget hogy mindenáron kínai szarokkal kell elárasztani a hazai utakat???

Bármelyik európai országban körülnézünk, elképzelhetetlen lenne, hogy ne a hazai gyártók termékeit helyezzék előre. Szándékosan nem akarok a bezzegékkel példálózni, nézzük csak meg a cseheket meg a lengyeleket. Ott is van buszgyár, meg lehet nézni hogy nagyobb százalékban hazai gyártású járművek futnak, hiszen az ország és a politikusok feladata hogy a hazai ipart támogassák mindenáron. Nálunk ebbe beleszarik mindenki, a kutyát nem érdekli hogy kinek a termékeit vesszük meg, csak a politikusok, meg a felső vezetőknek jusson boríték, jó vastag. Amíg ezen nem tudunk tovább lépni szarok maradunk, semmire nem fogjuk vinni. Ha már a politikánál tartunk érdemes megemlíteni, hogy hazánk vezetőinek, beleértve az ellenzéket is, (nehogymá köcsög fideszes vagy buzi mszp-s legyek)  az lenne a feladata hogy támogassák a magyar ipart. Vagy én látom rosszul?

Nézzük meg az ideális esetet. A képlet egyszerű. Az adófizetők pénzéből veszünk egy buszt, ami itthon készült. A busz árát megkapja egy magyar vállalkozó. Kifizeti a munkásokat és az alvállalkozókat. Ezzel megélhetést biztosít több mint 100 családnak, akik nem állnak sorba segélyért, mint a kissebbségi társadalom bodzaszedő alakulata. Ez a 100 család itthon költi e a pénzét. A vállakozó kifizeti az iparűzési adót a városnak, így a város nem fogy annyit kunyerálni az álomkasszából, talán még az ellopott aknafedlapok cseréjére is fussa. Az államnak befizeti a befizetendő adókat, járulékokat egyebeket. Tehát a busz árának egy része visszakerül a vérkeringésbe, másik része a több mint 100 családhoz, beszállítókhoz, és jut a gyártulajdonosnak is, vélhetően nem is kevés. De aki ma itthon több mint 100 családról gondoskodik, attól én nem sajnálom, eliserésre méltó. Ez volt a bili, de belelógott a kezünk, ébredjünk!

Nézzük meg a kibaszott nagy magyar valóságot. Jön egy kínai cég, és a magyarul tudó képviselője. ad buszt, kínait, 15%-al drágábban mint a magyar. Ezt is megéltük, drágább a kínai, mint a hazai. De nem biztos, mindjárt meglátják. Azt mondja a kínai, ha egyet veszel ennyi, ha sokat veszel drágább 15 százalékkal, de a felét vagy akár az egészet visszakpod egy borítékban, csak vedd meg mind, mert kurva sok van belőle. Aztán hogy kampányra költik vagy szétosztják a menedzserek az már tök mindegy. Adót nem fizetnek, mert biztos off-shore cég. Iparűzési adót szintén nem, mert biztos nincs magyarországon székhelye, max Józsefvárosban az egyik konténerben. Nem tart el 100 családot, max egy némbert, aki tud magyarul. Viszont megtömi a politikusok meg a Volánbuszosok zsebét, mert jut az árból nekik is, eleve így találta ki.

Melyik a jobb megoldás? Nyilván az amit a körülöttünk lévő országok is alkalmaznak, és nem a kibaszott nagy magyar valóság.

Hol vannak a válsztott politikusaink? Hol van az a 386 dilettáns baromarcú, akik azért ülnek pesten a nagy magyar parlamentben, hogy a hazai vállalkozókról, hazai családok megélhetéséről, hazai ipar fejlődéséről gondoskodnak? Ők hol vannak? ígéretek megint voltak: "támogatjuk a magyar ipart...", "támogatjuk a magyar vállalkozókat...", sorolhatnám. Ha a magyar buszgyártó nem kapja meg a tendert, mintegy 100 embert kell leépítenie, mivel számukra nem tud munkát, megélhetést biztosítani. Ezek az emberek munkanélküliek lesznek, akiknek segélyt kell adni. Ezt fel fogja vállalni a kínai? Ad majd munkát szerencsétlen kétkezi munkásainknak? Bizonyára nem. Nagyüzemi módszerekkel lapátolják vezetőink az ország pénzét külföldre, miközben magyar családfők kerülnek utcára, magyar cégek húzzák le a rolót.

Ezt is elkúrtuk, nem kicsit. Hol van Orbán, hol van Bajnai, akik azt ígérték mindenáron megvédik a hazai ipart, hazai vállalkozókat, megőrzik a munkahelyeket. Első körben nem új munkahely kell, hanem a meglévőket kell megtartani!

Ez kérem a sokat emlegetett kibaszott nagy magyar valóság.

44 komment

Címkék: politika gazdaság fidesz gyurcsány kormány vállalkozó bakker bajnai volánbusz bakkerblog

A bejegyzés trackback címe:

https://bakkerblog.blog.hu/api/trackback/id/tr381861071

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

6ai 2010.03.23. 13:39:44

van NABI buszgyárunk is... :-)

ts90 · http://veszbejarat.org 2010.03.23. 13:59:48

jajjde igaz ez az írás... istenem...

veszbejarat.org

eszemmm 2010.03.23. 14:00:09

Ha nem cigányoznál, tetszene, és egyet tudnék érteni veled. De így csak egy szolid jobbik-promónak tűnik az egész bejegyzés, kár érte...

(Hangsúlyozom, alapvetően igazad van.)

Franky4fingers 2010.03.23. 14:05:45

Egy dologban téved a számítás. Gyakorlatilag az egész buszra fordított összeg visszakerül a vérkeringésbe kivétel a Volvo alvázért kifizetett összeg. (a 100 család itthon költi el a pénzt, jó esetben magyar termelő paradicsomára, csirkéjére, ami után áfát fizet)

Ezért tart itt ez az ország..

Franky4fingers 2010.03.23. 14:07:07

@eszemmm:

Ó de érzékenynek tetszik lenni...

Én is az leszek: nem cigányozott. A bodzaszedőkre haragszik, szóval ne legyél ilyen szélsőséges: azért mert néhány cigány bodzát szed, nem jelenti azt, hogy minden bodzaszedő cigány...

(ugye milyen jó a szókiforgatósdi, működik ám ez visszafelé is!)

bakkerman 2010.03.23. 14:07:32

@eszemmm: a bodzaszedő nálam sem egyenlő a cigányokkal. Kölyökkoromban és is szedtem a bodzát a 6-os út mellett.. :-)

adhuvbeigiqe upiugtqeőoqőoqqe 2010.03.23. 14:07:41

a válasz roppant egyszerű!

Ha a kínaiak bekerülnek akkor dőlni fog a pénz. Na nem az utasokhoz, nem is a Volánbuszhoz hanem a Volánbusz menedzsmentjéhez.

Amit a kínai fanek és pár ócska gazember (jellemzően "üzletemberek" és/vagy "politikusok") nagyon szeretnek elhallgatni az a mérhetetlenül gennyes, jellemtelen, féreg üzleti hozzáállás amit a kínaiak mindenhol meghonosítanak ahová beteszik a lábukat.

Csak a magyar távközlésben meg kell nézni mit csinál a Huwaei és a ZTE (e két cégnél tett nagy seggnyaló látogatást Gyurcsány és Kóka elvtársak még 2007-ben). Kit, hogyan, mikor, mennyivel korrumpáltak. Csak meg kell nézni, hol, mikor, milyen projektet nyertek.

Ha ugyanez vár a magyar tömegközlekedésre akkor inkább a lábbusz vagy a bringa.

szumo 2010.03.23. 14:14:39

Ha még új buszokat venne! Milyen az az új busz, amin a "kicsomagolás" után látni, hogy újra van fényezve az egyik oldala?! Amiről kiderül,hogy egy csöppet keskenyebb a tengelytávja, és ezért borulékonyabb?! (megoldás közcsavarral kintebb rakjuk a kerekeket, amik innentől kezdve ezeken a csavarokon függnek) A busz visszapillantó tükre -8 foktól lefagy és csak állva tudja a sofőr lekaparnia. (idén télen elég sokx álltunk így M3 műszaki-sávban) A buszok kísértetiesen hasonlítanak a pekingi olimpián használt buszokhoz. És végül a kedves kínai delegációk, amikor Mo-ra jönnek nem kinglongba ülnek, hanem Merci buszokat kérnek mindig! De hát a kinglong minden kényelmi és technikai előírásnak megfelel!

FésüMiska 2010.03.23. 14:23:36

Van ebben az országban több buszgyár is, akik gyártanak olyan szintű buszokat amik szerény kis országunknak megfelelnek. Ha Törökországba tudtunk exportálni emeletes buszokat, akkor nem hiszem el, hogy a nyomorult Volánbusznak nem tudunk megfelelő kocsikat gyártani.
A tisztelt politikus meg vezérigazgató uraknak körbe kéne nézni ebben a k*rva országban. Nem a kínai szar kell ide, ha itthon is tudunk gyártani..... Vegyék már észre magukat. Munkahelyekről, megélhetésről van szó. Nem a szánalmas borítékjaikról.

adhuvbeigiqe upiugtqeőoqőoqqe 2010.03.23. 14:24:37

"...Hol van az a 386 dilettáns baromarcú, akik azért ülnek pesten a nagy magyar parlamentben, hogy a hazai vállalkozókról, hazai családok megélhetéséről, hazai ipar fejlődéséről gondoskodnak?..."

1.) Otthon vagy a pártközpontban reszketnek, hogy meglesz e a tuti újra!? Bekerülnek e a nagy népi hurrába ahol ingyen kaja, ingyen pia, költségtérítés dosztig, kis lenyúlás, nagy mutyi, munka semmi, tök lógatás, pöcsvakarás lesz 4 szép évig újra.

2.) A nagy büdös USAban most szavazott a szenátus az egészségbiztosításról. Bár kurvára nem szeretem az USAt a szavazáson 308.891.000 embert képviselt 435 szenátusi tag.

Milyen kis kezdő barmok! Mondhatná a magyar politikai "elit". Mi okosba elintéztük, hogy még mindig 386an "képviselünk" (lófaszt képviselnek) 10 millió magyart.

wagabound 2010.03.23. 14:30:40

"vélhetően jobb minőségű hazai gyártású "

Erről van szó, kispofám. Nem ártana, ha értenél is ahhoz egy kicsit, amibe belepofázol. A "vélhetően"-re nem lehet üzletet alapozni. Magyar utóbuszgyártás, megbízható szakszervízzel és alkatrész utánpótlással pedig már régóta csak papíron létezik. Arra a pár darabra , amit kínnal-keservvel összekalapálnak, nem lehet típuscserét alapozni.

Nem állítom, hogy a kínai busz a legjobb vétel, de azt igen, hogy magyar buszgyártás (sajnos...) nincs, úgyhogy kár emiatt hörögni és hülye elméleteket gyártani.

pancsi 2010.03.23. 14:35:46

Magyar autóbuszgyártás van. Négy cég is foglalkozik vele, ha jól tudom.
Egyébként 1tértek a posttal. Csak az zavar, hogy nagy a csend az ügy körül elletétben Sávollyal és más hasonló dolgokkal. Feldobhatnánk a témát Bodokynak.

kékdelfin 2010.03.23. 14:36:47

@wagabound: Si tacuisses, philosophus mansisses

Publius Decius Mus 2010.03.23. 14:43:48

Volánbusz Zrt.
Pekli Ferenc vezérigazgató
Sebestény Enikő vezérigazgató helyettes
Németh Ákos igzgatóság elnöke
Dr. Dabóczi Kálmán igazgatósági tag
Dr Egri Tamás igazgatósági tag
Novák János igazgatósági tag
ekli Ferenc igazgatósági tag
Menyhárt István felügyelő bizottság elnöke
Király Zsimond felügyelő bizottsági tag
Máté István felügyelő bizottsági tag
Szabó ZsuzsannaNovák Gergely felügyelő bizottsági tag
Dr Zsíros Zsolt felügyelő bizottsági tag

PITTA 2010.03.23. 14:44:18

Hasonló véleményen vagyok. Nem értem miért nem lehet ugyanezen megfontolásból a minden termékből ami itthon is megterem/gyártható hazait venni. KÖTELEZNI kéne erre mindenkit. Pl. Egy sima rendelettel szabályozni lehetne hogy magyar árúnál olcsóbban nem adhat semmit se a hipermaket. Na akkor lehetne dönteni hogy magyart vagy sem.

happy birthday mr. president 2010.03.23. 14:44:43

@wagabound: Ahol gyártanak buszokat ott alkatrészeket is kapni. Nehogy azt mondd már, hogy a konténerekben behozott kínai King Long buszok szervízelésére itthon van akár egy szakszervíz is... A volánbuszokat is, mint a BKV buszokat a saját szervízükben oldják meg.
Ennyit az általad leírt hülye elméletekről...

Szűcslaci 2010.03.23. 14:45:03

Megjegyezném még, hogy 100% biztos forrásból tudom, hogy a szóban forgó kínai buszok a valós áruknál kétszeres értéken kerülnek megvásárlásra. Uff.

Káposztakukac 2010.03.23. 14:45:40

@pancsi: 4 cég? 3 sufni, amelyből talán egynek középtávon sikerülhet a kitörés(credo), egy amely a rossz minőség és az elhibázott üzletpolitika miatt, amely kizárólag volán-tenderekre épült a csőd szélén áll(alfa), és egy, amely annyira érdektelen, hogy nem is érdemes rá szót fecsérelni(mjt-"ikarus"). ja meg a nabi, amely igazából amerikai és csak oda gyártanak, de itt rakják össze a buszokat.

happy birthday mr. president 2010.03.23. 14:46:56

@wagabound: Ahol buszokat gyártanak ott alkatrészek is vannak.(Kaposvár, Fehérvár). Nehogy már azt mondd, hogy a konténerben behozott kínai King Long buszokhoz találsz magyarországon egy szakszervízet is! A volánbusz, ahogy a BKV is a saját szervízeiben oldja meg a problémákat!
Ennyit az általad leírt hülye elméletekről...
Kispofám...

halál megdöglessz kinyírunk ® · http://href.hu/x/73ug 2010.03.23. 15:11:27

most akkor kire szavazzak ápr 11-én?
a zsidókra, a cigányokra, vagy a kínaiakra???

pancsi 2010.03.23. 15:11:46

@Káposztakukac: Ja, persze, eleve reménytelen. Így már más. Úgy se fog sikerülni, akkor meg minek. Tényleg inkább vegyük a kínait, az a tuti ! Meg dolgozni is reménytelen dolog. Lopni egyszerűbb.
Ja, és szeretek demagóg lenni.

FeroxX 2010.03.23. 15:11:59

+1 szavazat a jobbikra

Rav Antal 2010.03.23. 15:12:26

@PITTA: Igen és akkor a kedves magyar termelők azt mondanák, hogy úgyis az enyém lehet csak a legolcsóbb, akkor mostantól a tej literje nem 150, hanem legyen mondjuk 300 HUF, a liszt legyen 500, a tojás meg egy százas darabja. a sajt kilója meg induljon 2500-ról.
Akkor meg fognád a fejedet, hogy már megint hülyeséget beszéltél.

year one 2010.03.23. 15:22:57

ja csak annyi a baj az egésszel,hogy qrva drágán adja az alfa,meg a nabi is meg a kravtex is buszokat..
1 magyar busznak az árán lehet venni 1,5 king longot jobb felszereltséggel.s nem kell ám a king-longot ocsárolni,mert ö csak azt adja amiért fizetnek,ha a kedves allvállakozo nem kért bele fütést akkor nem tesz bele.a king-long a világ második legnagyobb buszgyártoja,nem védem öket.de nézni kell az érem másik oldalát is.

johevi 2010.03.23. 15:23:29

Ha csak a vételárról van szó, akkor jogos a cikk. De nincs valami plusz még? Pl 5, 10 évre karbantartás, szervizelés, üzemeltetés vagy valami, amivel együtt az az olcsóbb? A visszacsúsztatás azért nem élezszerű, mert mire átfut a megrendelés a jópárszori vétók után, már mások lesznek abban a pozícióban.

WorldDominator 2010.03.23. 15:24:01

1. Az EU-ban nem lehet protekcionista elven közbeszerzési pályázatot kiírni. Aki MEGFELEL a feltételeknek, és azon belül a legjobb árat ajánlja, az nyer.
Az Alfa-busz buszainak fordulékonysága, nem felelt meg a kiírásban foglaltaknak. (Ezért nem fogják átépíteni a pályaudvarokat) Innentől kezdve mindegy mennyiért adják.
2. Szegény magyar cég legyárt x busz, aztán nem lesz több megrendelése, lehúzzák a rolót. A garanciális buszokat ki fogja megjavítani?

barangolo 2010.03.23. 15:24:45

Ja, ha már mindenki a hazai buszgyárakat szidja, akkor csak megemlíteném, hogy pl az a holland buszgyár, akinek itthon a használt kocsijait használjuk, alig különbözik egy sufnitól... A buszgyártás kézi technológiára (sufnira) épül, nincsenek csodarobotok és villogó csodagépek. Kéretik vélemény előtt egy kicsit körbenézni.

Ja lehúztam egy kicsit az MAN buszgyárában... felüdülés volt a fehérvári IKARUS látványa...

7tom 2010.03.23. 15:31:18

Mosonmagyaróváron is van egy buszgyárunk ,széles választékkal.

kravtex.hu/termekek.php

PITTA 2010.03.23. 17:11:07

@Rav Antal: Ez így ebben a formában sántít ezt te is érzed. Ha most a szlovák más áron adja mint a magyar, akkor mindig lesz olyan magyar aki nem akar kartelezni. Amíg nem lett kipróbálva, addig ne ítélkezz én azt mondom. Egyébként ez csak 1 ötlet volt.

l3v1 2010.03.23. 17:11:19

Kib*tul egyetértek a post-íróval. Ezek az idióták semmibpl nem tanulnak, viszont azt már megszokták, hogy itt semminek nincs olyan következménye, amit egy jó kis kapcsolati tőke ne tudna megoldani. A fos kínai buszok kellenek nekünk, akkor legalább az átlag magyar is a bőrén (vagyis a térdén, mivel ezekben a buszokban gyak. lehetetlen úgy ülni, hogy ne b*sza szét az ember térdét a közeli előző ülés) is megérezheti, hogy a polgári engedékenység (nem tudok jobb szót, de talán stimmel) milyen eredménnyel jár. Nem sok olyan ország van, ahol ennyire birka/tűrő a nép, mint Magyarországon. Ezt érdemeljük.

Félreértés ne essék, en nem vallok semmiféle negaív értelemben vett radikális eszméket. De a demokráciának igenis része az, hogy a polgárok kifejezhetik véleményüket az aktuális helyzetről, és azt a politika figyelembe veszi, ha jót akar magának (és az országnak). Nálunk mindkét oldala hiányzik ennek az érmének: a demokratikus vélemény-nyilvánítás is, és a vélemények figyelembe vétele is.

Így jutunk el az ehhez hasonló eredményekhez.

7tom 2010.03.23. 17:11:27

@wagabound: Legalább három buszgyártó van az országban, akik a zajos, és nagyon kényelmetlen ülésű King Longnál sokkal jobb buszokat gyártanak, csak hát a korrupció, az egy olyan dolog, hogy minnél messzebbről hozzunk valamit, annál kevésbé derül ki a turpisság, legalább is ezt gondolják a helyi döntéshozók, és a tapasztalat az, hogy igazuk van.

b-max 2010.03.23. 17:11:33

Micsoda egy antiszemita irás....
:S

Shawher 2010.03.23. 17:11:47

20 éve egyszer láttam a TVben, hogy egy lengyel paraszt a következőt mondta az éppen elmúlt szocializmusról:
3 dolgot tanultunk meg,
a cigányoktól: lopni
a zsidóktól: csalni
a kommunistáktól: hazudni

Sajnos nekünk 20 év nem volt elég a felejtéshez, ránkragadtak a komcsik

kuki123 2010.03.23. 17:11:59

Annyit tennék hozzá hogy akkor magyar egy cég ha a többségi tulajdonos is magyar és itt is él a szerzett profitot pedig itt is forgatja újra.

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2010.03.23. 17:12:09

Ilyen esetben ha drágább is a magyar ajánlat, kötelező lenne , hogy az nyerjen ...

norbi2k 2010.03.23. 17:12:17

ha nem is magyar buszt vesznek, de miért kínait? ááááá

zsolteeeeeeee 2010.03.23. 17:12:39

Tavaly ősszel utaztam Budapestről Kékestetőre utaztam menetrend szerinti Volán busszal. Beállt a megállóba ez a csodálatos Kínai márka. Első ránézésre sem volt szimpatikus, de úgy gondoltam nem a kinézet számít hanem a teljesítmény. Ne tudjátok meg, illetve de tudjátok meg milyen ezen két és fél óra hosszát ülni. Ettől még a régi "fapados" UV villamoson is kényelmesebb az ülés, nem beszélve hogy alig akart minden egyes megállás után elindulni.

szumo 2010.03.23. 17:13:11

@year one: Azért 2010-ben már ne legyen extra egy fűtés! Már most esnek szét az ülések. A műbőr üléshuzat "porlik" mintha moly rágta volna! Értem én, hogy jobb felszereltség, csak nem tartósabb. Hasonló mint a piaci cipő: vegyek 5e-ért félévente, vagy vegyek egy tartósat évente 10e-ért, amit talpaltatni is lehet? 2 dolgot dicsérnék: a légkondit és a motort. Azok jók.
De az is biztos, hogy nem európai emberre vannak az ülések méretezve.
Nem véletlenül nem ül kínai, KingLongba!

horex · http://horex.uw.hu/ 2010.03.23. 17:13:26

Rosszul láttyátok!
A 100 melos aki most autóbuszt gyárt, dolgozzon a falusi turizmusban
A buszeladásokbil majd jönnek a kinai turisták, legyen nekik falusi turizmus, abbol jólét és adó
Igy fejlődik majd a magyar
:(

Szentmihály_ 2010.03.25. 10:58:25

én nem csodálom, hogy a Volánbusz retteg az Alfabusztól:

www.korrupedia.hu/index.php/Alfa_Busz

Ha már korrupcióról írtál, akkor ne legyünk feledékenyek!!!

Utánanéztem és meglepő, de az Alfa nem olcsóbb...hanem az "x Ft /szállítható személyek száma" mutatója jobb. Az pedig könnyen mainpulálható...

Ez is a nagy magyar valóság része.
süti beállítások módosítása